Pratite nas i na Facebook-u

Zatvori

Da li su 360° kamere budućnost ili ne?

Da li su 360° kamere budućnost ili ne?

Evo da li su 360° kamere budućnost i da li će one moći da se koriste na način na koji koristimo kamere naših pametnih telefona.

Nedavno smo imali prilike da testiramo Gear 360 kameru, koja je između ostalog prva kamera ovog tipa Samsung kompanije. Kao što smo u testu spomenuli, naše mišljenje je prilično podeljeno po pitanju tog modela.

Smatramo da su fotografije i više nego dobre, dok su video zapisi ok. Ali samo u odličnim uslovima osvetljenja.



Zapitali smo se da li uopšte 360 kamere imaju neku budućnost i da li će jednog dana one moći da zamene kamere koje se danas koriste? I… Započeli smo istraživanje kako bi saznali kuda se kreće razvoj 360 kamera za svakodnevne korisnike.

Prvo što treba da znate je da postoji mnogo različitih 360 kamera tj. proizvožača koji u svojoj ponudi imaju razne modele. Samim tim, cene mogu biti niske, ali i neverovatno visoke. Primera radi, Nokia ima Ozo 360 kameru koja košta preko 45.000 dolara! Međutim, te kamere neće u skorijoj budućnosti postati dostupne svakodnevnom korisniku.

One kamere koje su dostupne svakodnevnom korisniku i dalje nisu toliko kvalitetne jer sadržaj nije kristalno čist, bez zamućenih delova, šuma i slično. A realno, navikli smo na takav sadržaj jer kamere naših pametnih telefona skoro pa prevazilaze kompakt foto-aparate po kvalitetu. Jednostanvo smo se navikli na to da kamerom svog telefona možemo da okinemo vrhunsku fotografiju, ali i video.



To sa 360 kamerom čija cena ne prelazi 1000 dolara nije moguće. Nameće se onda pitanje, čemu uopšte služe takve kamere? Pa... Nisu svi zaljubljeni u ekstreman kvalitet videa ili fotografije koliko jesu u samu priču koju sadržaj govori. Shodno tome, ove kamere ipak imaju svoju ulogu današnjice.

Ali koja je to konkretna uloga? Sigurno da 360 kamerom nećete snimiti neki kratak film, reklamu, reći nekom nešto ili mu pokazati kako da uradi nešto. Zar ne? Naravno da nećete jer je tada fokus na jednom kadru. Na onome šta pokazujete.



Sigurno da vam nije poenta da vaša publika razgleda sa strane šta se dešava dok nešto pokazujete? Jednom kada publika shvati da je video zabeležen u 360 stepeni, njihova pažnja odluta sa onoga što pokazujete i video odmah postaje besmislen.

Zamislite da gledate film u 360 stemeni? Ogroman tim koji je napravio taj film se potrudio da priču ispriča u tom kadru koji je odmah ispred vas, a vi, kao svi radoznali ljudi, ne obraćate pažnju na to, već posmatrate šta je levo ili desno od predifinisanog kadra. Opet besmisleno, zar ne…

Na kraju krajeva, da li će neko uopšte napraviti 360 film? Ne verujemo… Ipak svi volimo da se udobno smestimo i gledamo film, a ne da preturamo po 360 video zapisu gde je akcija...

Dakle, 360 kamera nije pogodna za svakodnevno snimanje ili fotografisanje, kao što kamera telefona jeste. A za šta je onda pogodna?



Pa, ako često putujete, onda je 360 kamera idealna za to! Naravno, idealna je jer želite da sa svima podelite mesto na kom se nalazite. Postoji li bolji način da nekom predstavite neki trg recimo? Pokazivanje trga, posluživši se 360 fotografijom je definitivno najefikasniji i najoriginalniji način.

Ali… Da li 360 kamere ipak mogu da zamene standardne kamere ili da barem postanu svakodnevno korišćeni gedžet uz njih? Pa… Ne. Ustvari, da! Ali ne u cilju kreiranja 360 video sadržaja.

Da objasnimo. GoPro je nedavno lansirao novu, Fusion 360 kameru koja je stvarno uspela da napravi veliki korak napred nakon dužeg vremena postojanja 360 “consumer” kamera. Oni su u 360 video zapisima softverski uspeli efikasno da eliminišu stativ na koji kamera stoji, da poboljšaju kavlitet video zapisa i unaprede softversku postprodukciju. Naravno, sve to i ne menja naše mišljenje jer 360 sadržaj nije ono što svi žele i što se može iskoristiti u šire svrhe.

Međutim, GoPro je pokazao kako se može iskoristiti 360 video zapis zarad kreiranja zanimljivog klasičnog videa. To znači da video kreiran Fusion 360 kamerom može da se “rekadrira” u klasičan video iskoristeći samo onaj deo koji se vama dopada. Ta funkcija se naziva GoPro Over-Capture i više o njoj možete pogledati u priloženom videu.

Uglavnom, smatramo da je budućnost 360 kamera za svakodnevne korisnike moguća isključivo zarad kreiranja 360 fotografija ili klasičnih videa koji su takoreći “iščupani” iz 360 videa jer na taj način nije potreban kamerman da vas prati dok nešto radite.  

To da 360 kamere nemaju neku blistavu budućnost potvrđuje činjenica da najpopularnije društvene mreže i aplikacije za dopisivanje nisu kompatabilne u celosti sa tim sadržajem. Pa tako, jedino Facebook podržava deljenje 360 sadržaja, dok Instagram, Facebook strane, WhatsApp i slične platforme ipak ne. Twitter primera radi podržava deljenje 360 video zapisa ali ne i fotografija.

Još jedan bitan razlog zbog čega 360 video zapis neće zaživeti sada, i u nekoliko narednih godina, je njegovo procesuiranje. Editovanje je izuzetno komplikovano, dok neke najosnovnije prepravke zahtevaju vrlo moćne računare koji mogu obezbediti fluidan rad. Takođe, kompresija prilikom deljenja video sadržaja na YouTube ili Facebook je vrlo agresivna što dovodi do velikog gubitka kvaliteta.

Kada se linija podvuče, pomoću 360 kamera se mogu napraviti jako zanimljive fotografije, bilo 360 ili one nazvane “mala planeta”. Za sada, pojedine kamere koje nisu skuplje od 1000 dolara mogu da se iskoriste za kreiranje 360 fotografija koje će se na kraju prodati klijentu, dok video zapisi ipak nisu toliko dobri. Oni su namenjeni bukvalno za krajnje korisnike tj. za “svoj groš”.