Pratite nas i na Facebook-u

Zatvori

Šta je mobile-first index i kako će uticati na SEO?

Šta je mobile-first index i kako će uticati na SEO?

U ovom članku saznajte sve o "mobile-first index-u"! Milan Todorović detaljno piše o ovoj temi i objašnjava kako sve to utiče na SEO.

Još od oktobra 2016. godine postoje podaci koji govore da se veći broj poseta zabeležio sa mobilnih telefona nego sa desktop računara.

 



Kao vetar u leđa ovoj činjenici Gugl je patentirao mobile-first index, koji je nastao sa ciljem da se pretraživač još bolje prilagodi korisnicima, tj. surferima sa mobilnih telefona. Postavlja se pitanje: kako ova inovacija utuče na ranking desktop sajtova, tj. koji su benefiti i posledice po SEO?

Šta je mobile-first indexing?

Proces rangiranja počinje tako što Gugl pauk najpre skrepuje (usisava) informacije sa svake stranice, zatim ih propušta kroz razne filtre kontrole kvaliteta gde ocenjuje njihovu originalnost i relevantnost i onda ih skladišti u bazi podataka koju nazivamo indeks.

Iz indeksa se listaju URL-ovi po prioritetu korisnosti za surfera, što se prikazuje kao rezultati pretrage. Sve do skoro Gugl je prikupljao i nudio informacije primarno sa desktop sajtova, ostavljajući mobilne verzije u pozadini.

Sa mobile-first indeksom, ova priča se menja iz korena.

U osnovi, mobile-first index označava početnu tačku od koje Gugl vrši rangiranje sajtova.  U nazivu piše mobile-first (mobilni prvi), što znači da će mobilni index imati prioritet u odnosu na desktop index.

Dakle, dolazi do velikog obrta u načinu na koji Gugl posmatra sajtove i njihov sadržaj.



Ali, to opet ne znači da će rangiranje sajtova putem desktopa biti sasvim zanemareno, nego da će postati sekundarno u odnosu na mobilne telefone.

Dakle, prilagođenost sajtova mobilnim telefonima povećaće ranking i desktop verzije i mobilne verzije. Sa druge strane, ukoliko sajt nije mobile friendly, koliko god da je sajt dobro optimizovan, njegov ranking će pasti u pretraživanjima.

Masovnost mobilnih surfera je razlog zašto je mobilna verzija sajta postala primarna Guglu, što implicira da u vašim planiranjima ona treba postati i vašem sajtu. Ukoliko su i mobilna i desktop verzija sajta ekvivalentne (imate responsive ili prilagodljiv dizajn), onda za vas nema brige, to neće imati značajnog uticaja na njegove performanse i benefite koje donosi pretraga.

Ipak ovo predstavlja ogromnu promenu u načinu na koji Gugl rangira sajtove. Do sad se desktop verzija smatrala primarnom, ali ona će ustupiti mesto mobilnoj, koja se do sada tretirala kao alternativna verzija sajta.

Desktop verzija jednog sajta je kao primarna strana bila posebno važna za SEO. Ona je bila okosnica celokupnog sadržaja jednog sajta, linkova, korisničkog iskustva i funkcionalnosti (tu se podrazumevaju ikonice, animacije, javascript, padajući meniji, vizualni i estetski deo), kao i celokupna arhitektura podataka.

Mobilne verzije su bile lakše, i danas često nemaju ceo taj sadržaj. Funkcije mobilnih verzija u odnosu  na desktop su obično bile skraćene i osakaćene. Razlog tome je što kada se koristi pretraživač na pametnom telefonu obično koristimo mobilni internet koji neretko ima ograničeni protok. Zato imamo takozvane lajt verzije sajtova, koje troše manje internet protoka, dok desktop verzije nemaju takva ograničenja.

Međutim, tehnologija mobilnih telefona je izuzetno napredovala poslednjih godina. Mobilni telefoni danas na širokopojasnom internetu mogu podržati težinu sličnoj desktop sajtovima. Oni imaju procesorsku snagu kao računar, a nekad i jaču. Mnogi stariji sajtovi su zapostavili mobilne verzije, koje su postale nesređene i nemodernizovane. Mobile-first index će dramatično ugroziti vidljivost takvih sajtova, te bi oni trebalo da porade na njihovoj optimizaciji.

To ne znači da će Gugl sutra preći na ovakav način rangiranja. Sve se još uvek istražuje, još nisu najavljeni tačni datumi. Mobile-first se trenutno testira na posebno selektovanim sajtovima koji imaju dobru odrađenu mobilnu verziju.

Inače, ovo nije prvi put da Gugl pokušava da prilagodi svoju platformu mobilnim telefonima. U 2015 i 2016 godini smo mogli videti Mobilegeddon. On je imao za cilj da ohrabri sajtove da se "responsuju" ili optimizuju za mobilne telefone. Čak i ranije se Gugl trudio da nagradi one koji su se potrudili da prilagode sajtove telefonima.

U tom smislu mobile-first index predstavlja logičan sled strategije Gugla, koja želi da izađe u susret korisnicima.

Kako se ovo odnosi na SEO?

Bez panike, velika je mogućnost da ako imate već urađenu verziju i za desktop i za mobilni nećete morati ništa da uradite (pod uslovom da ste zadovoljni trenutnim rezultatima). Međutim, nemojte ostavljati mobilne verzije nedovršene ili loše odrađene, one mogu negativno uticati na rangiranje.

Šta Gugl smatra pod mobile friendly?

Sajtovi optimizovani za telefone su u mogućnosti da učitaju stranicu normalnom brzinom, prikazujući sav sadržaj, zajedno sa padajućim menijima, koji bi se inače video na desktopu.

Da li vam se nekad dogodilo da sa mobilnog kliknete na sajt i da niste u mogućnosti da vidite pola stranice? Uz to učitavanje traje izuzetno sporo, a pored toga vam nisu dostupne sve opcije koje bi trebalo da budu.

Na loše prilagođenim sajtovima korisnik mora da zumira i skroluje, a sve to može značajno otežati pretragu i povećati šansu da korisnik samo izađe sa vašeg sajta. Ovo sve ukazuje na to da vlasnik sajta nije obratio dovoljno pažnje na mobilne verzije sajtova.

Ubuduće će Gugl kažnjavati ovakve sajtove na SERP-u. Njihova namera je da doživljaj korisnika bude jednak i na mobilnom telefonu i na desktopu.

Ukoliko vas zanima da li je vaš sajt mobile friendly, preporučujemo vam da ga testirate uz pomoć ove Guglove alatke na linku https://search.google.com/test/mobile-friendly. Ako sajt zadovoljava samo minimum, možda je najbolje rešenje da se ozbiljno potrudite i sredite mobilnu verziju vašeg sajta.

Ovo vam savetujemo jer je Gugl najavio kako sajtovi se ranking sajtova kojima je mobilna i desktop verzija slična neće pomeriti značajno, ili neće se pomeriti u opšte. Opasnost postoji za one sajtove kod kojih je razlika između ove dve verzije prevelika.

Mobile-first index i SEO

Dakle, ukoliko su vam obe verzije sajta sređene mobile-first index neće uticati na SEO. Dovoljno je samo nastaviti sa istom strategijom kao i do sada. Sve što treba da uradite jeste da se prilagodite zahtevima i korisnika i Gugla i učiniti da vam mobilna verzija postane primarna.

U tom smislu, mobilna verzija neće biti zanemarivana i biće uvek prva apdejtovana. Dizajn na stranici mora uvek biti prilagođen manjim ekranima na mobilnim telefonima.

Takođe, obratite pažnju na to da ćete biti rangirani sa lošijom mobilnom verzijom, nego da nemate nikakvu mobilnu verziju sajta.

Onima kojima mobilna verzija nije bila prioritet će značajno opasti, a oni koji je ni nemaju će osetiti mnogo manje posledice. Uz to oni koji u međuvremenu naprave dobre mobilne stranice će videti bitan rast u rangiranju.

Neki stručnjaci preporučuju da ukoliko vam je isplativo napravite i aplikacije za mobilne telefone, iako se mobile-first index odnosi na sajtove, a ne na aplikacije. Na ovo treba gledati kao na ulaganje u budućnost, jer će Gugl verovatno posvetiti veliku pažnju i aplikacijama.

Na šta treba obratiti pažnju kod mobilne verzije sajta?

Ukoliko su dve verzije sajta razdvojene treba obratiti pažnju na sledeće stvari koje bi mogle uticati na rangiranje.

Sadržaj

Pod ovim se misli na tekst, slike i video sadržaje. Uzmite u obzir da telefon neće moći da podrži velike neoptimizovane slike, kao što to može desktop. Naučite sve što treba o optimizaciji fotografija, kao i njihovoj kompresiji po pitanju veličine za web.

 

Arhitektura sajta

Najbolje je da arhitektura sajta bude ista i kod mobilne i kod desktop verzije sajta. Menjanje strukture bi vam pravilo veći posao, sem  ukoliko baš namerno ne želite da napravite razliku. URL za mobilni treba da odgovara mobilnoj verziji, a deskop URL desktop verziji, nema mešanja, naravno canonical tagom treba objasniti koja je od koje izvedena.

Metapodaci

Metapodaci bi trebalo da budu ekvivalentan kod obe verzije. Ipak, potrebno je malo više truda uložiti na metapodatke na mobilnoj verziji, ali suština mora biti ista. Takođe, obratite pažnju i na socijalne metapodatke, trebaju biti jednako vidljivi i na dekstopu i na mobilnom.

Google Search Console

Mobilna verzija treba biti verifikovana kao i desktop.

XTML i mape sajta

Svi linkovi koji vode negde drugde bi trebalo da rade kako treba, tj. ne treba da postoji neka restrikcija ka njima, sa mobilne verzije sajta. Trebalo bi da budu dostupni čak i linkovi ka robots.txt fajlu i drugim meta robots tagovima, pa i drugi linkovi koji su čak i vezani za privatnost.

Kapacitet servera

Budite sigurni da sever može podneti protok podataka zadovoljavajućom brzinom. Ovo se odnosi na i one koji koriste različite servere za desktop i mobilni i one sa responsive sajtovima, jer brzina rada sajta je važan signal rangiranja.

Šta možemo očekivati od mobile-first indeksa?

Verovatno će proći još par godina dok mobile-first index ne postane u potpunosti primarni indeks. Imajte u vidu da je desktop index i dalje primaran i da nam tek sledi period tranzicije, ali do te promene će svakako doći, te na nju morate biti spremni.

Još jednom treba napomenuti da kada u potpunosti „zavlada“ mobile-first index, desktop index neće biti zanemaren. Dakle, ne trebate se samo preorijentisati i obraćati pažnju samo na jednu verziju, ukoliko razlika bude prevelika, ranking će vam opasti. Gugl želi da natera sajtove da im obe verzije budu što sličnijeg kvaliteta.

Šta će se desiti sa sajtovima koji imaju teške stranice na desktopu i lagane mobilne stranice? Ovo je slučaj kod mnogih sajtova, gde nema smisla smanjivati indeks kod desktop verzija. Rešenje je da poradite na indeksu mobilne verzije. Minimum kriterijuma je da ona ima sve sadržaje koje ima desktop.

U suštini mobile-first index neće doneti preveliku promenu u načinu na koji sajtovi funkcionišu, već će predstavljati samo promenu u načinu na koji Gugl posmatra sajtove. On označava samo korak napred u modernizaciji pretraživača. Za korisnike to znači da će pretraživanje i čitanje mobilnih stranica biti značajno lakše, što i jeste Guglov primarni zadatak i cilj.

Usavršavanje mobilne verzije sajta će svakako pogodovati rankingu, što znači i veći broj poseta sa Gugla. U tom smislu ovo je win-win situacija za sve one koji su voljni da napreduju.

Autor: Milan Todorović